EL
DEUTERONOMI
Presentem
en aquest nou exercici de lectura de la Bíblia el cinquè llibre del Pentateuc o
Torà, que ara ja coneixem una mica, després d’haver-ne fet el recorregut en
lectures anteriors. El nom amb què el coneixem els cristians, Deuteronomi,
prové de la traducció grega dels LXX, i significa literalment «la segona Llei».
El nom original del llibre, en hebreu, és «Debarim», o sigui «les Paraules», ja
que és així com comença el llibre: «Aquestes són les paraules que Moisès va
dir» (Dt 1,1).
Aturem-nos
en el nom grec. Segona Llei. Què vol dir? Parlem d’una Llei supeditada a la
primera? De rang inferior? D’una còpia de la Llei? No. Hem de llegir-ho més
aviat com a relectura, meditació i actualització de la Llei. Aquesta seria la
clau justa per a abordar correctament el nostre llibre. Hem parlat ja alguna
vegada de la importància d’aquests termes: rellegir, meditar, quan ens
enfrontem amb la Bíblia. Precisament el Deuteronomi és fruit d’un exercici de
relectura i de meditació de la Torà amb la finalitat d’encarnar-la en la
història del poble que és a punt de començar, és a dir, amb la finalitat de
posar en exercici l’Aliança, d’establir un veritable diàleg entre la història
dels homes i la història de Déu.
Convé
que ens fixem en l’inici del llibre, en les primeres paraules, que ens en donen
la clau: «Paraules que Moisès va adreçar a tot el poble d’Israel a l’altra
banda del Jordà, en el desert» (Dt 1,1). Acabat el llarg pelegrinatge del
desert, el lloc on el poble, alliberat de l’esclavatge, ha fet coneixença
íntima amb el Senyor a l’Horeb o muntanya del Sinaí, d’on n’ha rebut la Llei,
la Torà; el lloc on ha après a forjar la seva identitat profunda, es troba ara
a les ribes del Jordà, a punt de travessar-lo, a punt d’endinsar-se en la
història, el lloc teològic on haurà d’encarnar el projecte de Déu contingut en
la Torà. És en aquesta perspectiva, simbolitzada geogràficament, que Moisès i
el poble rellegeixen els continguts de la Llei, els mediten i els actualitzen.
Algú va dir que era com els «exercicis espirituals que Moisès va predicar al
poble abans d’entrar a la Terra Promesa».[1]
És la preparació del que farà Josuè més endavant, quan, precedit per l’Arca de
l’Aliança, travessarà el Jordà guiant el poble cap a la conquesta del seu destí
i del seu sentit (Js 3).
És
per això, que fins i tot en la seva situació dins el conjunt de la Bíblia,
aquest llibre té una funció interpretativa o hermenèutica molt important. Ocupa
el cinquè lloc dins la Torà, és a dir, és el cinquè rotlle de la Llei, i
alhora, fa de pont, de frontissa de la nova secció de la Bíblia, els Profetes (Nebiim), que comença amb el llibre de
Josuè, i que és precisament la relectura de la Torà i la seva encarnació en la
història del poble. L’estructura literària és quasi perfecta. Fixeu-vos-hi:
Gènesi - Èxode
- Levític - Nombres
Deuteronomi
Josuè - Jutges - Samuel - Reis
4
llibres (Gn, Ex, Lv i Nm), Dt, 4 llibres (Js, Jt, Sm i Re). Aquests darrers són
els anomenats profetes primers o anteriors, que obren la segona secció de la
Bíblia, els Profetes, i que nosaltres coneixem més aviat com a llibres
històrics. El Deuteronomi els relliga, els articula i els interrelaciona, i la
seva funció és tan important que fins i tot, en la redacció i organització del
Llibre de la Bíblia, ha impregnat amb la seva teologia els llibres de la
primera part o Torà, i els de la segona, o Profetes, fins al punt que els
entesos parlen de la història deuteronomista quan es refereixen als llibres de
Josuè, Jutges, Samuel i Reis, els dos darrers subdividits cadascun en dues
parts.
L’estil
d’aquest redactor o escola deuteronomista, que ha relligat perfectament aquesta
primera part de la Bíblia, és molt exhortatiu, amb el to del mestre que parla
al seu deixeble, o del pare que parla al seu fill. Un tret que fa del
Deuteronomi un llibre particularment amable, proper a la nostra sensibilitat
espiritual. La teologia deuteronomista rellegeix la història del poble i el seu
sentit en clau de fidelitat o d’infidelitat a l’Aliança, i esbossa ja el camí,
el pelegrinatge espiritual cap a Jerusalem, que serà el centre de la segona
secció, com a únic lloc d’articulació i expressió de la identitat teològica del
poble, és a dir, com únic lloc del culte i de l’encontre amb el Senyor (el
Temple), que s’esdevindrà sobretot de la mà d’un personatge, que serà central
en la segona secció de la Bíblia, que és el messies, encarnat en la figura del
rei David, i del qual haurem de parlar en lectures properes, i que ja ens
anticipava la Torà amb l’atractiva figura de Josep, del qual també vàrem parlar
en la nostra incursió al Gènesi.
Per
confirmar la importància d’aquest llibre en la tradició i la vida del poble d’Israel
i també de l’Església, basti dir que d’ell procedeix un dels textos principals
amb els quals la fe d’Israel s’expressa i s’identifica, el «Shemà», que tot
jueu piadós i temorós de Déu recita tres vegades al dia i amb el qual professa
el Credo de la seva fe, que no és tant l’expressió d’un conjunt de veritats o
dogmes, com l’articulació d’un diàleg fonamentat en l’escolta: «ESCOLTA,
Israel: el Senyor és el nostre Déu, el Senyor és l’ÚNIC. Estima el Senyor, el
teu Déu, amb tot el cor, amb tota l’ànima i amb totes les forces. Grava en el
teu cor les paraules dels manaments que avui et dono. Inculca-les als teus
fills; parla’n a casa i tot fent camí, quan te’n vagis al llit i quan et
llevis. Lliga-te-les a la mà com un distintiu, porta-les com una marca entre
els ulls. Escriu-les als muntants de la porta de casa teva i dels portals de la
ciutat» (Dt 6,4-9).
També
l’Església se’l fa seu en tant que es tracta d’un llibre especialment citat i
estimat pel Nou Testament, que Jesús assumeix plenament com a fonament i punt
de partida del seu seguiment (Mc 12,28-34). Un dels càntics més estimats de la
litúrgia de l’Església, el de les Laudes de la segona setmana, és manllevat del
Deuteronomi (32,1-12), i comença quasi amb les mateixes paraules del llibre:
«Escolta cel, que parlaré». Sant Benet, a la seva Regla, sembla fer-se ressò
del to exhortatiu i alhora tendre del deuteronomista: «Escolta, fill, les
prescripcions del mestre, para-hi l’orella del cor, i acull de bon grat l’exhortació
del pare amorós i posa-la en pràctica» (RB, Pròleg 1), invitant el candidat a
la vida monàstica a establir aquest diàleg personal amb el Senyor fonamentat en
l’escolta.
2. «Lectio» del text: una relectura del
Decàleg (Ex 20,1-17/Dt 5,1-22)
Deuteronomi
5,1-22
1 Moisès va
convocar tot el poble d’Israel i els digué: «Escolta, Israel, els decrets i les
prescripcions que avui us comunico. Apreneu-los i mireu de posar-los en
pràctica. 2 El Senyor, el nostre Déu, va fer una aliança amb nosaltres a l’Horeb.
3 No la va fer solament amb els nostres pares, sinó també amb tots nosaltres
que avui som vius. 4 A dalt de la muntanya, el Senyor us va parlar cara a cara,
des del mig del foc. 5 Jo em trobava llavors entre ell i vosaltres, per
comunicar-vos els seus manaments, perquè teníeu por d’aquell foc i no vau pujar
a la muntanya. El Senyor digué: 6 “Jo sóc el Senyor, el teu Déu, que t’he fet
sortir del país d’Egipte, la terra on eres esclau. 7 No tinguis cap altre déu
fora de mi. 8 No et fabriquis ídols; no et facis cap imatge del que hi ha dalt
al cel, aquí baix a la terra o en les aigües de sota la terra. 9 No els adoris
ni els donis culte, perquè jo, el Senyor, el teu Déu, sóc el Déu-gelós: demano
comptes als fills de les culpes dels pares fins a la tercera i la quarta
generació dels qui no m’estimen. 10 Però, per als qui m’estimen i guarden els
meus preceptes, mantinc el meu amor durant un miler de generacions. 11 No juris
en fals pel nom del Senyor, el teu Déu, perquè jo, el Senyor, no tinc per
innocent el qui jura en fals pel meu nom. 12 Observa el repòs del dissabte,
consagra-me’l, com t’ha manat el Senyor, el teu Déu. 13 Tens sis dies per a
treballar i fer totes les feines que calgui, 14 però el dia setè és el dia de
repòs, dedicat al Senyor, el teu Déu. No facis cap treball, ni tu, ni el teu
fill, ni la teva filla, ni el teu esclau, ni la teva esclava, ni el teu bou, ni
el teu ase, ni cap dels teus animals, ni l’immigrant que resideix a la teva
ciutat. Així el teu esclau i la teva esclava podran reposar igual que tu. 15
Recorda’t que eres esclau al país d’Egipte i que el Senyor, el teu Déu, te’n va
fer sortir amb mà forta i braç poderós: per això el Senyor, el teu Déu, et mana
de respectar el repòs del dissabte. 16 Honra el pare i la mare, com t’ha manat
el Senyor, el teu Déu. Així tindràs llarga vida i seràs feliç en el país que et
dóna el Senyor, el teu Déu. 17 No matis. 18 No cometis adulteri. 19 No robis.
20 No acusis ningú falsament. 21 No desitgis la dona d’un altre. No cobegis la
casa d’un altre, ni el seu camp, ni el seu esclau, ni la seva esclava, ni el
seu bou, ni el seu ase, ni res del que li pertany.” 22 Aquests són els
manaments que el Senyor va promulgar amb veu forta davant tota la vostra
assemblea, des de dalt de la muntanya, enmig del foc, de foscor i de nuvolades.
No va afegir res més a aquests manaments. Després els escriví en dues taules de
pedra i me les donà.
Hem
triat precisament aquest text per subratllar la noció de relectura, que
considerem tan important. El Decàleg, com a compendi de tota la legislació
israelita, nucli i eix de l’articulació escrita de l’Aliança és, sens dubte, un
dels textos fonamentals de la Bíblia, i alguns el consideren únic en el marc
més general de la legislació oriental. Ens fixarem, doncs, en la nostra lectura
del text, com el Deuteronomi rellegeix la primera versió del decàleg, que
trobem a Èxode 20,1-17.
a) Introducció
al Decàleg
Notem
d’entrada la presentació o introducció que fa el Deuteronomi al decàleg
sinaític: Dt 5,1-5. Moisès s’hi presenta com a mitjancer entre Déu i el poble:
«jo em trobava entre Déu i vosaltres», diu Moisès. És una manera d’expressar
què és la Torà per al poble. La Torà —i el Decàleg és el compendi de la Torà—
és aquest «entre Déu i nosaltres», és la mediació a través de la qual Déu es fa
present en la història, i la tasca del poble, destinatari de la Torà i
interlocutor de l’Aliança, serà la d’articular correctament aquesta mediació en
la història que està a punt de començar.
Un
altre tret important d’aquesta introducció és l’afirmació rotunda de l’actualitat
de la Llei per a la generació present. D’ací, un cop més, la importància i el
significat de la relectura com actualització del passat: «El Senyor, el nostre
Déu, va fer una aliança amb nosaltres a l’Horeb. No la va fer solament amb els
nostres pares, sinó també amb tots nosaltres que avui som vius.» Allò que va
ser dit en el passat afecta igualment el present: és el «nosaltres» que abasta
el passat, el present i el futur de la història, i el fil que dóna continuïtat al
«nosaltres» és la fe i la història del poble. La funció de la relectura és
precisament aquesta actualització, que ha de ser viva, capaç de fecundar
novament la vida del poble. Aquesta relectura és fa aprenent la Torà i
posant-la en pràctica. Interioritzant-la i actuant-la, verificant-la en el
concret i en la realitat: «Escolta, Israel, els decrets i les prescripcions que
avui us comunico. Apreneu-los i mireu de posar-los en pràctica» (Dt 5,1). Dos
verbs decisius: «aprendre (escoltar)» i «posar en pràctica (actuar)», sense els
quals no es podria comprendre l’Israel teologal, la seva relació amb Déu i la
seva articulació com a poble.
b) Els
manaments «per a Déu»
El
primer grup de manaments del Decàleg (Dt 5,6-15), que atenyen la unicitat de
Déu i el compromís de consagrar-li tota l’existència, no mostra cap diferència
respecte a la primera redacció. Déu hi és presentat com l’alliberador del poble,
com aquell que ha actuat en la història fent renéixer Israel amb una nova vida,
arrencant-lo de l’esclavatge d’Egipte i invitant-lo a un camí, a un projecte de
llibertat i de diàleg. Aquest fet és tan decisiu, que l’únic intermediari entre
Déu i l’home serà la seva Paraula, la seva Torà, aquesta instrucció que cal
aprendre, escoltant-la, i posar en pràctica. Per això es prohibeix tota altra
representació, qualsevol muntatge religiós que pretengués fer de pont entre l’home
i Déu al marge de la seva Paraula viva: els ídols, en definitiva, i la
utilització manipuladora del nom de Déu i de la seva voluntat.
La
radicalitat d’aquest plantejament, el de la unicitat de Déu i el seu valor
absolut com a referent, pot explicar el fet que no hagi calgut retocar-ne la
redacció ni rellegir-lo altrament. El poble pertany totalment a Déu, la seva
identitat profunda és teologal, i aquesta pertinença radical a Déu parteix del
fet únic de la seva intervenció en la història alliberant el poble, és més, fent-lo
néixer com a poble, capaç d’establir una relació amb ell basada en el diàleg i
en la llibertat: aquesta relació a la Bíblia rep el nom de «berit», és a dir, d’aliança.
El
precepte del dissabte, en canvi, és interpretat des d’una perspectiva nova, enriquit
amb un nou matís. La identitat teologal del poble, salvaguardada en els
preceptes anteriors de la unicitat divina i la prohibició dels ídols i del
jurament, s’expressa i es nodreix en el culte. És en el culte on esclata
magníficament la gratuïtat i la llibertat amb què s’ha d’articular aquesta
identitat com a relació i diàleg amb Déu. El dissabte simbolitza aquell espai
de lloança i de gratuïtat cap a on camina el destí de la creació i el destí de
l’home, o, si es vol, el dissabte expressa el sentit de l’home i de la creació
com a projecte comú de Déu. Per això, en la primera redacció del Decàleg, allò
que justifica l’observança del dissabte és precisament el dissabte de la
creació, i, amb ell, tota l’obra de la creació orientada cap al seu sentit, cap
a la seva plenitud, com a primera actuació «ad extra», fora d’ell mateix, del
Senyor de la creació. Amb l’observança del dissabte, fent descansar la creació
i descansant ell mateix de tot treball, el creient s’insereix en aquest
dinamisme, el dinamisme del descans de Déu, de la glòria, de la gratuïtat i de
la lloança. En la segona redacció del Decàleg, en canvi, el fonament teològic
del descans sabàtic és la intervenció del Déu de la creació en la història del
poble: «Recorda’t que eres esclau al país d’Egipte i que el Senyor, el teu Déu,
te’n va fer sortir amb mà forta i braç poderós: per això el Senyor, el teu Déu,
et mana de respectar el repòs del dissabte» (Dt 5,15). D’aquesta manera, la
llibertat i la dignitat de l’home assoleixen plena carta de ciutadania en el
projecte de la gratuïtat i de la lloança, en el sentit i l’horitzó de la creació.
La creació serà només un projecte acabat quan participi de la llibertat de Déu,
de la llibertat de la Pasqua, de la llibertat de l’home que pot entonar el salm
8 amb ple dret: «Quan miro el cel que han creat les teves mans, la lluna i els
estels que hi has posat, jo dic: “Què és l’home, perquè te’n recordis? Què és
un mortal, perquè el tinguis present?” Gairebé n’has fet un déu, l’has coronat
de glòria i dignitat, l’has fet rei de les coses creades, tot ho has posat sota
els seus peus» (Sl 8,4-7).
c) Els
manaments «per a l’home»
Després
d’aquesta afirmació, el Decàleg ens introdueix en el pla de les relacions
humanes, del compromís amb la realitat, del que avui en podríem dir concreció
ètica de les virtuts teologals. En aquest nivell hi ha perfecta concordança
entre les dues redaccions, entre el text base i la seva relectura. La redacció
deuteronomista afegeix tan sols un matís en el manament d’honorar el pare i la
mare: «Així tindràs llarga vida i seràs
feliç en el país que et dóna el Senyor, el teu Déu» (Dt 5,16b). Seràs
feliç, literalment «t’anirà bé» o potser «Déu et farà bé». Es tracta de l’arrel
«tob», la mateixa que trobem en el
relat de la creació (Gn 1), quan Déu contempla la seva obra i hi posa el segell
de la seva bondat i de la seva bellesa: «Déu veié que tot el que havia fet era
molt bo (tob)» (Gn 1,31). El missatge
és molt diàfan: l’home, inserit en el mateix dinamisme creador, en tant que
fill engendrat per un pare i una mare, ha de col·laborar en el projecte de Déu,
en la bondat i la bellesa de la creació. Ha de contribuir, tot donant-li
continuïtat, a portar-la vers el dissabte, vers el seu sentit. És del tot
lògic, doncs, que el manament d’observar, de consagrar el dissabte doni pas tot
seguit al d’honorar el pare i la mare. Allò que és Déu en el pla teologal, ho
són el pare i la mare en el pla creatural. El matís del deuteronomista, doncs,
confereix al Decàleg, en el seu vessant ètic i humà, una gran profunditat. Es
tracta d’aquesta complicitat profunda, implícita, entre la realitat divina i la
realitat humana, una complicitat que salvaguarda alhora la transcendència de
Déu i la seva immanència, això és, la seva proximitat, el seu compromís amb la
història de l’home i el projecte de la creació indissolublement units.
Els
preceptes subsegüents són la conseqüència lògica d’aquesta complicitat, d’aquest
compromís: no matar, no atemptar contra el matrimoni (signe de l’Aliança de Déu
amb el seu poble), no robar, no acusar falsament, no cobejar... fan referència al
just equilibri en les relacions del creient amb la realitat, una justícia que
assegura la màxima llibertat, la màxima obertura envers Déu i envers els
altres. Per això Jesús podrà resumir feliçment el Decàleg en els dos preceptes
fonamentals, ja continguts en el Deuteronomi: «Estimar Déu i estimar els
altres» (cf. Mc 12,29-31) dels quals depèn i es fonamenta tota la Llei.
Aquesta
relectura del codi fonamental de la Torà mostra doncs com el poble ha
aprofundit la seva pertinença radical a Déu com un compromís amb el seu
projecte creador, un compromís que es verifica en la història i en la humanitat
concreta en clau d’aliança, de llibertat i de diàleg.
3. «Meditatio» del text
Quina
actualitat pot tenir per a nosaltres aquesta relectura deuteronomista del
Decàleg? Com l’hem de rellegir al nostre torn? No podríem pas eludir la lectura
de Marc per trobar-ne la resposta:
«Llavors
un dels mestres de la Llei, que havia sentit la discussió i havia trobat bona
la resposta de Jesús, se li va acostar i li va fer aquesta pregunta: “Quin és
el primer de tots els manaments?” Jesús va respondre: “El primer és: Escolta,
Israel: el Senyor és el nostre Déu, el Senyor és l’únic. Estima el Senyor, el
teu Déu, amb tot el cor, amb tota l’ànima, amb tot el pensament i amb totes les
forces. El segon és aquest: Estima els altres com a tu mateix. No hi ha cap
manament més gran que aquests.” Llavors el mestre de la Llei li digué: “És
veritat, mestre. Amb tota la raó dius que ell és l’únic i que no n’hi ha d’altre
fora d’ell, i que estimar-lo amb tot el cor, amb tot l’enteniment i amb totes
les forces i estimar els altres com a si mateix val més que tots els
holocaustos i sacrificis.” Jesús, veient que havia parlat assenyadament, li
digué: “No ets pas lluny del Regne de Déu.” I ningú no s’atreví a fer-li cap
més pregunta» (Mc 12,28-34).
Jesús,
en diàleg amb un mestre de la Llei, un teòleg d’Israel, rellegeix la Torà anant
precisament a l’arrel del seu fonament. Per a nosaltres és molt important
adonar-nos de l’encontre radical, total, entre la fe d’Israel i el plantejament
de Jesús. El mestre de la Llei i Jesús coincideixen en la mateixa valoració, en
la mateixa relectura de la Torà, i Jesús la proposa com a atri del Regne: «No
ets pas lluny del Regne de Déu».
«No
ets pas lluny». Vol dir, tanmateix, que cal fer encara un pas per entrar al
Regne. I és en aquest punt on la relectura del Deuteronomi esdevé crucial per a
nosaltres, els deixebles de Jesús, empeltats en la mateixa fe d’Israel. En
efecte, per a nosaltres ja no es tracta d’estimar els altres com a nosaltres
mateixos, sinó com Jesús ens estima: «Us dono un manament nou: que us estimeu
els uns als altres tal com jo us he estimat. Així, doncs, estimeu-vos els uns
als altres» (Jn 13,34). La mesura de l’amor és Jesús mateix amb el seu amor
concret, encarnat, fet història. El punt
d’inflexió entre la realitat de Déu i la realitat humana, aquell «entre ell i
nosaltres» de Moisès, ja no és la Torà, sinó Jesús mateix, amb la seva
humanitat, encarnació perfecta de la Paraula, de la Torà de Déu. En Jesús la
complicitat implícita entre l’obra de Déu i l’obra dels homes esdevé explícita
i perfecta. La creu marcarà el cimal d’aquest trobament, d’aquesta explicitació
divina en la història que, paradoxalment, amb l’absència que es produirà fruit
de la consumació del misteri pasqual de Crist (resurrecció i ascensió), es
tornarà novament un implícit diví.
Des
de l’òptica de Jesús, doncs, però això ja era així en l’ortodòxia de la fe d’Israel,
el «per a Déu» i el «per als homes» del Decàleg no es poden separar. Cal
articular-los sempre correctament, tots dos, mai l’un prescindint de l’altre:
és la clau de l’ètica cristiana i és també la plenitud i la perfecció de la
seva litúrgia, com ho era per al culte d’Israel. I tan sols als peus de la Creu
de Jesús, de la qual neix l’Església com a nou i definitiu Tabernacle de Déu
enmig dels homes, el Decàleg assoleix la seva perfecció i la seva plenitud,
capaç d’orientar i fecundar novament els camins de la història portant al dissabte
de la gratuïtat i de la lloança el projecte de Déu.
4. Pregària
Després
de la nostra lectura del Decàleg de la mà de Jesús i del Deuteronomi, serà bo
fer-ne pregària: és a dir, situar correctament el nostre compromís amb la
història en la perspectiva divina. La pregària, de fet, és això, una
reorientació constant de la realitat cap a la seva perspectiva correcta, divina.
Hi
ha un text, al Nou Testament, que els cristians van assumir molt aviat com el
nou «Shemà» del nou poble, com la carta d’identitat de l’Església. És el
Parenostre, que participa del mateix alè, del mateix dinamisme del Decàleg i,
com ell, està estructurat en dos blocs, en el «per a Déu» i el «per als homes»,
estretament vinculats i interrelacionats. N’és, de fet, la síntesi perfecta,
convertida en pregària, en súplica confiada a Déu, vist i acollit com a Pare bo
que guia amb amor i amb força la història humana i el projecte de la creació.
«Pare nostre
del cel,
santifica el
teu nom,
fes que vingui
el teu Regne,
que es faci la
teva voluntat
aquí a la
terra com es fa en el cel.
Dóna’ns avui
el nostre pa de cada dia;
perdona les
nostres ofenses,
així com
nosaltres perdonem els qui ens ofenen;
no permetis
que caiguem en la temptació,
i allibera’ns
del mal»
(Mt 6,9-13).
El
pa i el perdó, que rebem com un do per a la nostra vida concreta, humana, però
que també hem de treballar amb el nostre esforç, són la preparació del Regne, i
són el mitjà que tenim per anar ajustant al nostre projecte al projecte de Déu
i per no caure en la temptació d’erigir-nos nosaltres mateixos com a referència
absoluta de la història i de la creació i per acceptar la mediació, ara no ja
de la Torà, sinó de Jesús el Crist. El Parenostre, al capdavall, ens dóna la
clau per fer aquell pas que encara no havia fet el mestre de la Llei
interlocutor de Jesús en el relat de Marc. Amb el Parenostre passem de la
proximitat a la possessió del Regne, millor dit, amb el Parenostre el Regne ens
pren i ens assumeix en tota la nostra realitat. El Parenostre és l’atri i el
temple del Regne.
Publicat a la revista «Poblet» n. 25,
desembre 2012
[1] Frase del Dr.
Jordi Latorre en uns exercicis predicats a Poblet.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada