DIJOUS DE L’OCTAVA DE PASQUA
Ac 3, 11-26; Sl 8, 2a i 5. 6-7. 8-9 (R.: 2ab); Lc 24, 35-48
Així, ja de bon principi, des dels primers instants de la nova vida de la
comunitat del Ressuscitat, es planteja aquest dilema. Carn i esperit. Per a l’autor
i la comunitat de les cartes joanees aquest dilema serà vital: «Pel món corren
molts impostors: no confessen que Jesucrist hagi vingut realment en la carn.
Els qui diuen això són l’Impostor i l’Anticrist» (2Jo 1,7). Voldríem aferrar
Déu, el Logos, amb la nostra ment, fins a convertir-lo en una idea, en un
producte de la nostra raó, oblidant que és ell la font i la llum de tot el que
podem pensar. És el Logos el qui ens aferra a nosaltres, perquè la Paraula, en
efecte, s’ha fet carn. S’ha circumscrit en la nostra realitat, en la nostra
història. I com? Assumint un cos com el nostre, i amb aquest cos també una
història humana. A partir d’ara Déu no l’aferrem amb la ment, com un producte
de l’intel·lecte, sinó que el mengem, en la realitat del sagrament, entrant en
comunió vital amb ell. I el recordem, el fem present en la història, com una
realitat viva, capaç d’omplir-la de nou dinamisme i sentit.
El qui s’ofereix amb el seu cos com a menjar per a la vida de la nova
comunitat, menja ara davant els deixebles, com a prova fefaent de la realitat
de la resurrecció, com a prova fefaent que no es tracta d’una experiència
subjectiva o merament espiritual, sinó d’una falca que obre en el tronc de la
història una ferida susceptible de rebre l’empelt de la vida divina. El gest
familiar de Jesús menjant peix a la brasa desvetlla en els deixebles el
dinamisme del record, tan important per a Lluc per a interpretar correctament
la resurrecció, en tots els seus relats pasquals i en el Llibre dels Fets:
«Recordeu què us va dir quan encara era a Galilea» (Lc 24,6); «tots els
profetes havien anunciat que el Messies de Déu havia de patir» (Fets 3,18);
«cal que es compleixi tot el que hi ha escrit de mi en la Llei de Moisès, en
els Profetes i en els Salms» (Lc 24,44). I aquest record és memorial, en la
història, del projecte de Déu, un projecte que passa per l’assumpció i la
transformació del sofriment i la mort, per retornar a la creació i a la
història el seu dinamisme vital originari. I en
aquest dinamisme hi som assumits tots nosaltres, peixos pescats en les xarxes
del baptisme. Per això, amb el salm 8 que hem cantat, ens preguntem i
preguntem: «Què és l’home, Senyor, perquè us en recordeu?» (v.
5). I és que el memorial és en primer lloc l’actualització que fa Déu de
nosaltres, de la nostra història, per mitjà del misteri pasqual de nostre
Senyor Jesucrist: una història que, falcada per la creu, li és sempre present,
eternament actual.
I mentre mengem, en cada eucaristia, la carn espiritual del Peix santíssim, del
Senyor que s’ha deixat pescar en les xarxes de la Passió per ser el nostre
aliment i la nostra joia, nodrim i enfortim el nostre compromís baptismal
mentre ens convertim i ens penedim, perquè ell faci venir els temps de la
consolació. Amén.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada