SANT MATEU, APÒSTOL I EVANGELISTA
Ef 4,1-7.11-13; Sl 18,2-3.4-5 (R.: 5a); Mt 9,9-13
Celebrem avui la festa de sant Mateu, apòstol i evangelista. Voldria dedicar
aquesta glossa al seu evangeli, com a porta i mirall que ens permet l’accés a
Jesús, a nosaltres, comunitat de creients que volem seguir les seves petjades.
Se l’anomena el primer evangeli, encara que cronològicament vindria després del
de Marc. I en les nostres Bíblies i Evangeliaris el trobem també en primer
lloc, ja que se’l considerava, des dels primers temps, l’evangeli de l’Església
per excel·lència.
L’autor del primer evangeli, que la tradició identifica amb el publicà Leví o
Mateu, deixeble i apòstol de Jesús, escriu aquest relat per a una comunitat
molt familiaritzada encara amb les tradicions del judaisme. Ens presenta Jesús
com el nou David, com el nou Salomó i com el nou Moisès, i ho fa amb un estil
literari proper al de la Bíblia Septuaginta, la traducció grega de la Bíblia
hebrea, que és la que ell llegeix i té, per dir-ho així, damunt el seu
escriptori. La seva obra té una introducció, que són els relats de la infància
de Jesús, i una conclusió, probablement un relat més antic, que és la història
de la passió i la resurrecció del Mestre. Aquesta introducció i la conclusió
ens ajuden a llegir correctament el cos central de la seva obra, que està
estructurat en cinc grans ensenyaments de Jesús: el primer és el sermó de la
muntanya (cc. 5-7), el segon és l’exhortació adreçada als missioners
itinerants, just després de l’elecció dels dotze apòstols (c. 10), el tercer és
el discurs de les paràboles, set paràboles sobre el Regne de Déu (c. 13), el
quart és el discurs sobre la vida de l’església i les relacions comunitàries
(c. 18), i el cinquè és el discurs escatològic (cc. 23-24), que s’acaba amb
tres paràboles: les deu verges, els talents i el rei jutge universal (c. 25). Mateu
ens ho ha dit en la seva introducció, que Jesús és el nou Moisès, amb el ben
conegut relat de la fugida a Egipte. Per això, com els cinc llibres d’una nova
Torà, el seu ensenyament es desplega en cinc grans discursos, entre els quals
hi ha relats de miracles i altres ensenyaments. Les paràboles ens
mostren Jesús com un veritable mestre de saviesa. També ens ho havia dit al
pròleg, que Jesús és el nou Salomó, amb el bell midraix de la visita d’uns
mags, que, com va fer en altre temps la reina de Saba anant a visitar Salomó,
reconeixen en l’infant de Maria els tresors de la veritable saviesa. I és el nou David, és a dir, el
qui ve a instaurar el Regne, el projecte amorós de Déu. Amb la solemne genealogia que obre el seu
llibre, Mateu ja ens havia dit que Jesús, el fill de Maria, és tres vegades el
fill de David, és a dir, David, el nou David. Ací hi ha potser l’element més
transgressor d’aquesta història, que sant Mateu escriu com una continuació de
la Bíblia, i que ho capgira tot: el tron d’aquest rei, el lloc on el reconeixem
com a tal, és una creu, instrument de suplici i ignomínia. La creu revela el
veritable sentit de totes les paraules de Jesús sobre el Regne, obrint la
nostra realitat a la realitat i al futur de Déu, a la seva salvació.
Però encara hi ha un fet més consolador: la mateixa expressió que obre
l’evangeli: «Emmanuel, Déu amb nosaltres» (Mt 1,23), és la que el clou en
llavis de Jesús, abans d’enlairar-se: «Jo soc amb vosaltres dia rere dia fins a
la fi del món» (Mt 28,20). Déu és amb nosaltres, per nosaltres, per a
nosaltres, com nosaltres, un de nosaltres, a totes i per sempre. Aquest és, fet
i fet, el missatge de l’evangeli segons sant Mateu.
Mateu era un publicà, germans i germanes, comptava monedes, assegut al seu
teloni, on Jesús el trobà recaptant impostos. La crida de Jesús, però, li va
trastocar el negoci: «Segueix-me» (Mt 9,9). Les monedes que havia de lliurar
als romans, les canvià pels talents del Regne, que hauria de lliurar al seu
veritable Senyor. Trenta monedes de plata, a canvi del tresor amagat i la perla
fina del Regne del cel. Aquest és el negoci més rentable. Un bon negoci.
Donem-ne gràcies a Déu i posem-nos a treballar-hi.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada